بیم چیست؟ کاربرد رویت در بیم چیست؟ بیم 360 چیست؟ نقش بیم در پروژه؟

اینها تمام سوالاتی است که در این بخش به طور کامل به آن پرداخته شده است تا تمام ابهامات در رابطه با BIM و Revit برطرف گردد.

در حوزه ساختمان سازی دو تکنولوژی اصلی وجود دارد :

1) تکنولوژی CAD

2) تکنولوژی BIM

 


CAD


این تکنولوژی که اصطلاحا به آن کد گفته می شود و مخفف Computer Aided Design یا Computer Automatic Design می باشد.این تکنولوژی از حدود سال 1960 تا 1980_1985 ادامه داشت. هدف از این تکنولوژی ترسیم سیستمی تمامی نقشه ها به صورت دو بعدی به جای ترسیمات دستی بر روی کاغذهای بزرگ که در قدیم مرسوم بوده است می باشد.

تکنولوژی CAD علاوه بر بحش ساختمانی در بخش صنعتی ، نقشه های شهرسازی و یا ... کاربرد داشت و برای هربخش نام گذاری جدا صورت گرفت (بطور مثال در بخش معماری CAAD که مخفف Computer Aided Architecture Design می باشد)

CAD و BIM تکنولوژی هستند و منحصر به یک نرم افزار نیستند و یک تئوری بسیار گسترده ای دارن که در راستای این تکنولوژی ها نرم افزارهایی با مکانیزم آنها کار می کنند .به طور مثال در حوزه CAD نرم افزار Autocad و یا در طراحی صنعتی Catia و مدلسازی سه بعدی 3DSMAX و ...

ساختار CAD :

در این تکنولوژی مراحل کار کاملا خطی بوده که نقشه کشی توسط معمار ، سپس محاسبات توسط مهندس سازه ، تاسیسات و برق توسط مهندس تاسیسات و دیگر بخش ها نیز به همین ترتیب انجام شده تا پروژه وارد بخش اجرا شود.

مشکل CAD :

با به وجود آمدن یک تداخل و یا تغییر در هر بخش به دلیل خطی بودن ساختار یک فرآیند باید تکرار شود و تمامی نقشه ها از اولین طراح تا آخرین نفر قبل از اجرا بازبینی گردد که بسیار زمان بر خواهد بود. این تکنولوژی در حدود سال های 1980_1985 پرونده اش بسته و وارد دنیای جدید یعنی تکنولوژی BIM شدیم.

 


BIM


تکنولوژی BIM مخفف Building Information Modeling بوده  که به معنای مدلسازی اطلاعات ساخت می باشد و از حدود سال های 1970_1980 آغاز شده است که این تاریخ با انقضای تکنولوژی CAD منطبق می باشد.یکی از اولین پروژه های ساخته شده با تکنولوژی بیم  و نرم افزار رویت سال 1998 برج الخلیفه واقع در مهد BIM دنیا یعنی دبی می باشد.

ساختار BIM :

ساختار BIM به صورت یک چرخه می باشد و کارکرد هر بخش یعنی معماری ، سازه ، تاسیسات ، زمانبندی و ... به صورت مجزاست و به یک پایگاه اطلاعات متصل می باشد و زمانی که هر کاربر تغییری در بخش خود اعمال کند دیگر بخش ها به صورت اتومات این تغییر را دریافت می کنند.( به طور مثال برای جابه جایی در بخش دیوار معماری اگر مجبور به جابجایی ستون شویم برای بخش سازه پیام کسب اجازه جهت جابجایی سازه مورد نظر ارسال خواهد شد.)

رویت در BIM :

در حوزه BIM نرم افزارهای بسیاری وجود دارد اما Revit یکی از قوی ترین ، معروف ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار در دنیا تا به امروز در این حوزه می باشد.

BIM به معنی نرم افزار Revit نیست ، همانطور که Autocad یک نرم افزار با پلتفرم CAD می باشد Revit هم یک نرم افزار با پلتفرم BIM می باشد.

نکته : اما شکی در این مسئله نیست که نرم افزار Revit بخش عظیمی از BIM را تشکیل می دهد.

Navisworks در BIM :

نرم افزار Navisworks نیز مانند رویت وارد چرخه BIM شده است که کارکرد آن در دوبخش 1) پیداکردن تداخلات پروژه ترسیم شده 2) بررسی و وارد کردن محاسبات زمان بندی به داخل پروژه می باشد.

برای مطالعه سرفصل های آموزش جامع و کارکرد Navisworks کلیک نمایید.

 


ابعاد BIM


تکنولوژی بیم دارای 7 بعد می باشد ، در ابتدا بعد 3D که وظیفه مدلسازی کامل و سه بعدی پروژه را بر عهده دارد ، در این بخش با مفهوم های LOD، lod , LOI مواجه خواهید شد که هریک در نوع دید ما به پروژه و سطح پیشرفت مدلسازی آن تاثیر گذار است ( که به صورت مفصل در پک بیم بیمارستان 200 تخت خوابی بررسی و انجام شده است ) ، بعد 4 بیم به زمانبندی پروژه و بعد 5 به متره برآورد پروژه می پردازد.

برای مطالعه مبحث نقش ابعاد و مدلسازی اطلاعات ساختمان در موفقیت پروژه کلیک نمایید.

 


BIM 360


یک ابر اطلاعاتی قدرتمند از کمپانی اتودسک می باشد که شبیه به ICloud در اپل می باشد. BIM 360 این قدرت را به کاربر می دهد تا در هر موقعیت مکانی و با هر سیستمی که در اختیار دارد مثل گوشی و یا تبلت بتواند به اطلاعات آپلود شده در آن دسترسی پیدا کرده و بدون نیاز به نصب همه نرم افزار ها تمامی پسوند ها قابل نمایش باشد. به صورتی که بطور مثال می توان به تمامی شیت ها ، Level ها و دیگر جزئیات فایل رویت دسترسی داشت. این ابر اطلاعاتی بسیار کاربردی برای ارائه پروژه به کارفرما و تیم کار کردن از راه دور می باشد

برای اینکه بدانید بیم چگونه به صرفه جویی در وقت و هزینه کمک می کند کلیک نمایید.

آنچه از قرار داد های بیم باید بدانیم چیست؟


 
(توضیحات جناب مهندس مطلبی در رابطه به BIM )