نقش BEP در روند پروژه


تصور کنید شما مدیر پروژه یک بیمارستان با مساحت 50000 مترمربع هستید که تازه احداث شده است و هم اکنون 200 نفر در این سایت کار می کنند و همواره به این تعداد افزوده می گردد. در این مرحله هر تیم در بخش خود وظایف کاملا متفاوتی از دیگران بر عهده دارد. هر تیم کار خود را انجام داده و ادامه کار را به تیم بعدی می سپارد. به عن.ان مدیر پروژه شما کاملا به برنامه تحویل مواد اشراف دارید و به عنوان مثال می دانید برنامه بتن ریزی چه زمانی انجام خواهد شد و همه وظایف و کارها به خوبی هماهنگ شده و روند کار به طور منظم پیش خواهد رفت.

حال سوال پیش می آید که این تعداد زیاد افراد و تیم های مختلف با وظایف متفاوت از هم چگونه به خوبی با یکدیگر هماهنگ در حال همکاری می باشند؟

موفقیت در دستیابی به چنین وضعیتی در یک برنامه ریزی ساخت و ساز نهفته است. بدون برنامه ریزی مناسب و سرمایه گذاری برای چنین پروژه عظیمی باعث هرج و مرج در روند کار می گردد.

همین امر نیز در مورد اجرای BIM برای پروژه صادق می باشد.

اگرچه فناوری BIM طراوت و نوآوری را در صنعت ساخت و ساز ایجاد می کند ، اما این روش بر اساس روش های طراحی قدیمی و اثبات شده است.

یکی از اهداف اصلی یک پروژه تعیین هدف پروژه و همچنین ایجاد برنامه ای برای رسیدن به آن هدف می باشد. هنگام اجرای BIM به چنین برنامه ای برای رسیدن به هدف معین BIM Execution Plan یا به اختصار BEP گفته می شود.

 

دقیقا BEP در BIM چیست؟


ابتدا به توضیح این موضوع بپردازیم که دقیقا BEP چیست و به این سوال پاسخ دهیم که چرا این امر برای اجرای صحیح روش BIM در یک پروژه یا شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است.

BEP طرحی است که اهداف اجرای فناوری BIM در یک پروژه را مشخص می کند. این روش نحوه استفاده از مدل ساخته شده و فرایند پیاده سازی و روش های تبادل اطلاعات را  توضیح می دهد. این همچنین حاوی اطلاعاتی در مورد کل زیرساخت های مورد نیاز پروژه برای اجرای موفقیت آمیز BIM است ، یعنی: فن آوری هایی که ما اعمال خواهیم کرد ، تیم مسئول اجرا و قراردادهایی که باید انجام شود.

به طور خلاصه BEP بر اجراو پیاده سازی BIM در پروژه متمرکز است.

با مراجعه به استانداردهای انگلیس ، ما همچنین می توانیم این واقعیت را ذکر کنیم که BEP ممکن است به عنوان پاسخ مستقیم به نیازهای سفارش دهنده در مورد اطلاعات موجود در مدل آماده شود. باید به یاد داشته باشید که هیچ روش پیاده سازی جهانی BIM برای هر پروژه وجود ندارد و هر تیم باید به بهترین شکل استراتژی اجرای BEP را با پروژه موردنظر به خوبی تطبیق دهد.

بنابراین ، تنها تیمی که اهداف پروژه ، ویژگی ها و توانایی های اعضای آن را درک می کند می تواند BIM را در پروژه پیاده سازی کند.

پس از ایجاد طرح ، تیم باید طبق برنامه، پیشرفت و نظارت داشته باشد. تدوین مداوم ، به روزرسانی و تصحیح طرح در هر مرحله از پروژه برای کسب حداکثر سود از اجرای BIM ضروری است.

 

چرا به BEP نیاز داریم؟


قبلاً در پاراگراف قبلی به این سوال پاسخ داده ایم ، اما بیایید نگاهی دقیق به مناطقی داشته باشیم که BEP می تواند به ویژه در اجرای BIM مفید باشد.

یکی از مزایای اصلی که می تواند در اینجا ذکر کنیم به شرح زیر است:

 

سازمان یا پروژه درک بهتری از نقش ها و مسئولیت های تک تک افراد تیم پروژه دارد.

اهداف خاص برای اجرای BIM یا سازمان مشخص شده است ، بنابراین دستیابی به چنین اهدافی را امکان پذیر می کند.

با آگاهی از جاه طلبی های پروژه و توانایی های تیمی ، می توان فرآیند پیاده سازی متناسب با ویژگی های پروژه و روند کار تیم را طراحی نمود.

BEP راهنمایی برای شرکت کنندگان جدید پروژه خواهد بود. با توصیف روال ها ، فرآیندها و استراتژی ها ، پیاده سازی کارمندان جدید در تیم پروژه بسیار آسان تر است.

با توجه به BEP ، از همان ابتدای اجرا ، ما دانش و مهارت تیم را خوب می بینیم. بنابراین ، بنیاد بسیار خوبی برای برنامه ریزی دوره های آموزشی برای ارتقا سطح صلاحیت ها یا به کارگیری متخصصان مناسب در اختیار ما قرار می دهد.

با دانستن هدف پروژه ، مهارت های پرسنل و زیرساخت های فناوری ، ارزیابی ما از این سخت افزار یا نرم افزار برای اجرا بسیار آسان تر است.

 

نکات ذکر شده فقط نمایانگر چند مزیت اساسی در تدوین یک برنامهاثربخش برای اجرای BIM است. در نهایت ، کل تیم مسئول اجرای BIM از آن بهره مند می شوند. با افزایش سطح برنامه ریزی ، تعداد عدم اطمینان در روند پیاده سازی کاهش می یابد و در نتیجه همچنین خطر کلی برای همه طرف های درگیر پروژه کاهش می یابد.