9 دلیل بهترین بودن نروژ در BIM


آیا تا به حال فکر کرده اید که کدام کشور بهترین و پیشرفته ترین کشور از نظر پیاده سازی فناوری BIM است؟ کدام کشور از توسعه BIM در بالاترین سطح حمایت می کند و بیشترین پروژه هایی که در آن جایزه دریافت می شود اجرا می شود؟ آیا BIM در کشور شما رایج است و در مقایسه با سایر کشورها چگونه به نظر می رسد؟ سطح BIM در نروژ چیست؟

وقتی صحبت از BIM و استفاده از این فناوری می شود و کشورهای مختلف را با هم مقایسه می کنیم متوجه خواهیم شد که نروژ در این فناوری پیشتاز است و در رده اول قرار گرفته است اما سوال اینجاست چرا نروژ ؟ و چرا کشورهای اسکاندیناوی در این صنعت پیشرو هستند؟ دلیل چیست؟

در این بخش سعی نموده ایم تا این دلایل را بازگو کنیم پس با ما همراه باشید :

1) الزامات BIM که توسط مقامات این کشور تنظیم شده است


برای پاسخ به این سوال که چرا BIM در نروژ بسیار پیشرفته است باید عوامل تاثیر گذار در بازار را بررسی نمود در زیر به توضیح مختصری درباره تاثیر سازمان های اصلی نروژ در BIM را به طور مختصر پرداخته ایم.

1.1 Statsbygg ، اداره ساخت و ساز عمومی و املاک نروژ ، قبلاً در سال 2005 یک پروژه آزمایشی به نام HiTOS را انجام داد و امکانات استفاده از قالب .IFC را تأیید کرد. برای استاندارد سازی الزامات پروژه های BIM ، Statsbygg اولین نسخه نروژی «BIM manual» نسخه 1.0 را در سال 2008 منتشر کرد. از سال 2010 ، تمام پروژه های Statsbygg نیاز به استفاده از قالب .IFC باز برای کل چرخه ساخت و بهره برداری دارند.

1.2 Statens vegvesen (به طور خلاصه SVV ، اداره کل راه های ملی و بزرگراه ها) از سال 2010 شروع به تهیه کتاب راهنمای V770 برای تولید مدل داده (به زبان نروژی: Modellgrunnlag) کرد و اولین نسخه آن در سال 2012 منتشر شد ( به نام '138 Modellgrunnlag'). در این لحظه ، آنها در حال اصلاح نسخه فعلی از سال 2015 هستند که با فناوری و بازار در حال تحول سازگار باشد. پس از معرفی نسخه جدید ، لازم است از روش های توصیف شده در آنجا پیروی کنید. در عمل ، این بدان معنی است که مدل سازی سه بعدی با کنترل خروجی داده ها در همه پروژه های جاده ای آینده یک قاعده است. از نظر پل و طراحی ساختاری در زیرساخت ها ، کتابچه راهنمای N400 وجود دارد که در سال 2015 منتشر شده است. این اجازه می دهد تا طراحی مبتنی بر مدل ، تنظیم همزمان شرایط خاص ، به عنوان مثال: استفاده از قالبهای باز BIM ضروری است. دقت مدل باید حداقل به اندازه نقاشی های سنتی دقیق باشد. داده های نقشه برداری از مدل سه بعدی گرفته شده است. برخی از نقشه های دو بعدی باید ساخته شود ، از جمله ، یک نمای کلی از ساختار.

1.3 نای وایر (سازمانی که نظارت بر ساخت بخشهای طولانی بزرگراه ، معمولاً در سیستم طراحی و ساخت را دارد) از زمان تأسیس خود در سال 2015 متقاعد شده است که تمام پروژه های آینده باید بر اساس مدل BIM باشد. بنابراین ، کنفرانس های زیادی را برای پیمانکاران و طراحان برگزار کرد و استراتژی های خود را برای استفاده از فناوری BIM ارائه داد. در جدیدترین پروژه های "طراحی و ساخت" ، Nye Veier نیاز به استفاده از "BIM سطح 3" دارد ، جایی که ، در میان سایر موارد ، تمام اطلاعات در یک مدل وجود دارد ، در حالی که داده ها در سرورهای یکپارچه ، در استانداردهای فایل باز ذخیره می شوند.

1.4. BaneNOR (راه آهن ایالتی نروژ) در مورد استفاده از فناوری BIM نسبتاً محافظه کارتر است. با این حال ، سازمان مزایای استفاده از فناوری BIM را نیز دیده است و ایجاب می کند که از روش ها و ابزارهای مبتنی بر مدل سازی BIM برای برنامه ریزی ، طراحی و ساخت در تمام پروژه های زیرساخت راه آهن استفاده شود.

تغییرات اصلی استانداردهای بیم چیست؟

2) کشوری دارای ابتکار عمل بالا


قبل از الزامات تعیین شده توسط مقامات ، شرکتهای طراحی و ساخت همزمان خود شروع به استفاده از فناوری BIM در کارهای خود کردند. می توانید بگویید این اتفاق کم و بیش به طور طبیعی رخ داده است. همزمان با توسعه قابلیت های نرم افزاری ، شرکت های طراحی علاقه مند به روش های BIM و 3D می توانند تعداد ساعات مورد نیاز برای تهیه پروژه را کاهش دهند و کیفیت را تضمین کنند. از طرف دیگر ، شرکتهای ساختمانی در نروژ مدتهاست که از دستگاههایی برای اندازه گیری استفاده می کنند ، سپس آنها را به یک مدل 3D ارسال می کنند. با این حال ، استفاده از BIM به شکل فعلی آن از حدود سال 2010 آغاز شد. اولین پروژه بزرگی که به یک نقطه عطف تبدیل شد ، نیروگاه برق آبی Vamma می باشد ، که جایزه BIM برای استفاده نوآورانه از این فناوری را دریافت کرد. همچنین امروزه ، برخی از پیمانکاران ، علی رغم کمبود نیاز مشتری ، تصمیم می گیرند با استفاده از فناوری BIM پروژه "طراحی و ساخت" را انجام دهند. یک مثال خوب ممکن است پل Randselva در قسمت جاده سریع السیر E16 باشد که به طور کامل در BIM طراحی و بدون نقشه طراحی شده است. یکی از سازندگان BIM Corner ، Konrad Naborczyk ، در مناقصه و ساخت و ساز شرکت در شرکت اجرایی شرکت کرد ، در حالی که دیگری ، Krzysztof Wojsław ، به عنوان طراح روی آن کار می کند. پس از نهایی سازی ساختار ، این بزرگترین پل در جهان است که کاملاً در فناوری BIM انجام می شود.

3) تولید کنندگان نرم افزار نروژی


تولیدکنندگان نرم افزار نروژی تأثیر زیادی در بازار ساخت و ساز کشور دارند. نام بردن از همه شرکت ها غیرممکن است ، اما موارد زیر از بزرگترین تأثیرگذاران هستند.

3.1 Vianova Systems AS - نرم افزاری را برای زیرساخت ها توسعه می دهد: Novapoint و Quadri. در سال 2015 ویانوا توسط غول آمریکایی تریمبل خریداری شد.

3.2 Powel AS - در سال 1996 در Trondheim تاسیس شد ، شرکتی تهیه کننده نرم افزار Gemini ، مختص بازار زیرساخت.

3.3 Catenda AS - تولیدکننده نرم افزار از سال 2009 و با ارائه Bimsync® - بستر همکاری مبتنی بر ابر. یکی از اعضای ساختمان SMART.

3.4 Focus Software AS - در زمان تأسیس آن در سال 1996 ، اولین شرکتی بود که Autodesk Revit و AutoCAD Civil 3D را در نروژ تهیه کرد. در حال حاضر ، هم توزیع کننده نرم افزار Autodesk است و هم راه حل های خاص خود را دارد ، از جمله فناوری BIM. 3.5 Rendra AS - با ارائه نرم افزار StreamBIM در ژانویه 2018 بخشی از گروه فناوری JDM شد. این یک بستر مبتنی بر ابر برای همکاری بین همه شرکت کنندگان در روند ساخت است.

3.5 Rendra AS - با ارائه نرم افزار StreamBIM در ژانویه 2018 بخشی از گروه فناوری JDM شد. این یک بستر مبتنی بر ابر برای همکاری بین همه شرکت کنندگان در روند ساخت است.

3.6 dRofus AS - ارائه نرم افزاری به همین نام: dRofus ، پایگاه داده ای که با مدل های BIM همکاری نزدیک دارد. برای برنامه ریزی و مدیریت داده های پروژه های بزرگ و پیچیده ساخت و ساز در سراسر جهان استفاده می شود. همکار ما Konrad Fugas از BIM Corner نماینده قابل توجهی از این شرکت است.

3.7 Tribia AS - قبلاً به عنوان همکاری Symetri شناخته می شد. این نرم افزار ، از جمله نرم افزارهای BIMEYE و Interaxo است که برای همکاری در فناوری BIM و مدیریت پایگاه داده طراحی شده است.

3.8 DDS-CAD - یا سیستم طراحی داده AS ، که در سال 1984 در استاوانگر تاسیس شد. این نرم افزار BIM را برای برنامه ریزی ، برآورد هزینه ، شبیه سازی و مستندات پروژه فراهم می کند.

3.9 Norconsult Informasjonssystemer AS - به طور خلاصه NoIS ، متعلق به شرکت طراحی Norconsult AS. راه حل های خاص خود را با نام مشترک ISY ارائه می دهد. Ignacy Łoziński ، عضو BIM Corner ، عضو تیم NoIS است و مسئول ایجاد نرم افزار مورد استفاده در بزرگترین پروژه های زیرساختی در نروژ است.

3.10 EDRMedeso - متشکل از شرکت نروژی EDR است که در سال 1986 تاسیس شد و همچنین شرکت سوئدی Medeso ، که پس از ادغام آنها در سال 2012 ، یک نام مشترک دارند. این نرم افزار و همچنین دوره ها ، آموزش و پیاده سازی در شرکت ها را فراهم می کند. Janusz Majcher ، بنیانگذار بعدی BIM Corner ، در دفتر اصلی شرکت در Lysaker ، حومه اسلو کار می کند.

 

4) آموزش BIM در نروژ


نمایندگان سیستم آموزشی نروژ به سرعت متوجه شده اند که فن آوری های جدید به مدل جدیدی از آموزش نیز نیاز دارند. این یک اقدام طبیعی بود - سازمان های ایالتی شروع به آزمایش و استفاده از BIM کردند که لازم بود مهندسان در این زمینه آموزش ببینند. در سال 2008 ، در Fagskolen (آموزشگاه فنی) در اسلو ، اولین 13 نفری که عنوان BIM - تکنسین را دریافت کردند ، تحصیلات خود را آغاز کردند. در سال های اخیر ، این دانشکده ده ها فارغ التحصیل را آزاد کرده است. امروزه ، لیست موسساتی که مطالعات یا دوره های BIM را انجام می دهند بسیار گسترده تر است.

 

5) بازار نسبتا کوچک


بهتر است خودمان را گول نزنیم، در یک کشور کوچک با حدود 5 میلیون نفر ساکن ، بازار ساخت و ساز نیز نسبتاً اندک است. بر این اساس تعداد شرکت های طراحی و ساخت کمتر است. وقتی نوبت به معرفی فن آوری های جدید می رسد ، بدون شک این یک مزیت است - به عنوان مثال ، شش شرکت بزرگ طراحی بزرگ در نروژ (Norconsult ، Multiconsult ، SWECO ، COWI ، Asplan Viak ، Rambøll) وجود دارند که اکثر بازار را کنترل می کنند. وقتی یکی از آنها تصمیم می گیرد نوعی نوآوری را که به آنها مزیت رقابتی می دهد ، عملی کند ، صنعت به نوعی مجبور به پیروی از آنها می شود ، در غیر این صورت ، آنها نمی توانند خود را با تقاضاهای در حال توسعه بازار سازگار کنند. همین امر در مورد پیمانکاران ، به ویژه شرکت های بزرگ محلی مانند AF Gruppen ، Skanska ، Veidekke ، Betonmast یا Hæhre Entreprenør اعمال می شود. برای اطمینان از رقابت پذیری خود ، آنها مجبور به توسعه مداوم و سرمایه گذاری در فناوری های جدید هستند.

6) مرفه بودن کشور نروژ


همه می دانند که معرفی هر چیز جدیدی به زمان و هزینه نیاز دارد. در حال حاضر ، اسکاندیناوی یکی از ثروتمندترین مناطق در جهان است. چرا پول اینقدر مهم است؟ خوب ، فناوری های جدید نیاز به سرمایه گذاری دارند. شما باید وقت خود را برای کشف موضوع ، بررسی و خرید نرم افزار و ابزار مناسب اختصاص دهید. گام بعدی بررسی و استفاده صحیح از طریق دوره ها و آموزش پرسنل و کارمندان است. همچنین باید توجه داشته باشید که حتی پس از معرفی برنامه ریزی شده و انجام شده BIM به یک سازمان معین ، در اولین پروژه های خود با چالش های زیادی روبرو خواهید شد. این ، به نوبه خود ، ممکن است منجر به عدم تحقق انتظارات تعیین شده از نظر کاهش هزینه های پروژه شود. متأسفانه ، هنگام شروع کار جدید ، اغلب باید از اشتباهات خود درس بگیریم. همانطور که برخی از شرکت ها ، به عنوان مثال در لهستان ، مجبور به اخراج کارمندان یا اعلام ورشکستگی می شود ، در نروژ سازمان های ثروتمند بیشتر احتمال دارد که از عهده اشتباهات برآیند و زمان بیشتری را برای کارهایی که باید از آنها اجتناب شود اختصاص می دهند.

7) چند فرهنگی و وجود متخصصانی از سراسر جهان در کنار هم


نروژ به روی فرهنگ های دیگر گشوده است و اغلب بهترین نتیجه را از آنها می گیرد. شرایط خوب کار و زندگی در اسکاندیناوی ، همراه با بحران همراه در سایر کشورهای اروپا و سراسر جهان ، متخصصان را در زمینه های مختلف به نروژ جذب کرده است. در جلسات با دیگر شرکت های نروژی ، به طور مکرر با مهندسان لهستان و سایر کشورها ملاقات هایی صورت می گیرد. خارجی ها نیز در موسسات عمومی و همچنین در پست های عالی کار می کنند. البته لازم است که به زبان نروژی صحبت کنید ، زیرا اسناد و مدارک به این زبان است. شرکت های تهیه کننده نرم افزار از سراسر جهان نیز علاقه زیادی به بازار نروژ دارند - دقیقاً از آنجا که BIM در سطح بسیار بالایی قرار دارد ، و نرم افزار برای پاسخگویی به خواسته های مشتری مورد نیاز است ، همانطور که BIM سطح 3 دسترسی به متخصصان از سراسر جهان ، داشتن تجارب مختلف و گشودن در برابر چالش های جدید ، به طور قابل توجهی نوآوری و فناوری را تسهیل می کند. در حقیقت ، شما مجبور نیستید به دنبال مثال باشید - BIM Corner توسط 6 مهندس عمران از… لهستان ایجاد شده است :-)

8) اشتراک دانش در BIM


یک ابتکار جالب توجه ویژه پروژه Projekt Norge است ، سازمانی که توسط دانشگاه فنی NTNU تروندهایم اداره می شود و با دیگر دانشگاه های معتبر نروژ همکاری می کند. هدف اصلی آن توسعه ، تحقیق و ایجاد تریبونی برای تبادل تجربه بین دانشگاه ها ، سازمان های دولتی و صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز در انجام پروژه ها است. اخیراً ، Projekt Norge کار فشرده مربوط به فناوری BIM را آغاز کرده است - مانند ایجاد گروه های کاری CoP (Community of Practices) و تشکیل جلساتی در زمینه همکاری در صنعت در عصر دیجیتال یا در VDC (طراحی و ساخت مجازی) . لازم به ذکر است که افراد از شرکت های مختلف - طراحان ، پیمانکاران ، مشتریان ، تأمین کنندگان - در چنین جلساتی شرکت می کنند تا تجربیات خود را بحث و تبادل نظر کنند. سازمانهای دیگری مانند Statens vegvesen عمومی یا Nye Veier ، اما همچنین سازمانهای خصوصی مانند BIMfag نیز جلساتی را درباره BIM تشکیل می دهند. این جلسات ، دوره ها یا سخنرانی ها هدف آن است که تا حد ممکن به آنچه در صنعت اتفاق می افتد نزدیک باشد و از تجربیات و بینش افرادی که روزانه در این زمینه کار می کنند ، مطلع شوند.

9) وجود بزرگترین پروژه های BIM در نروژ

پروژه های پیچیده و بزرگ به راه حل های خاصی نیاز دارند. اغلب اتفاق می افتد که مشتری چیزی که در عمل هنوز در بازار وجود ندارد را آرزو می کند - مانند الزامات BIM سطح III همین چند سال پیش. برای طراحان و پیمانکاران ، از یک طرف می تواند ناامید کننده باشد ، اما همچنین آنها را مجبور به جستجو و آزمایش راه حل های جدید می کند.