مراحل ایجاد صفحه کار تبادل اطلاعات


برای ایجاد یک برگه تبادل اطلاعات باید 5 مرحله را دنبال کنید:

مرحله 1: با استفاده از نقشه فرآیند بررسی اجمالی BIM ، تبادل اطلاعات بالقوه را شناسایی کنید.


ما قبلاً این کار را در بخش قبلی انجام داده ایم. ما نگاهی دقیق تر به نقشه کلی فرآیندهای استفاده از BIM انداختیم و مکان خاصی را برای تبادل اطلاعات انتخاب کردیم.

مرحله 2: ساختار Model Element Breakdown متناسب با پروژه خود را انتخاب کنید.


ما باید از طبقه بندی عناصر ساختمانی استفاده کنیم. با استفاده از آن ، آن عناصر مدل را که در تبادل اطلاعات گنجانده شده اند ، انتخاب خواهیم کرد. ارزش استفاده از طبقه بندی های رایج و موجود مانند Uniformat II یا OmniClass را دارد.

مرحله 3: ضوابط را برای هر تبادل اطلاعات تعریف کنید.


a. گیرنده تبادل اطلاعات را مشخص کنید. به عنوان مثال. مهندس سازه ، پیمانکار عمومی و غیره

b. قالب و نسخه تبادل داده را که در هنگام تبادل استفاده خواهد شد ، تعیین کنید. به عنوان مثال. پرونده IFC 2 × 3 یا قالب Revit 2019 (.rvt)؟

c. سطح جزئیات اطلاعات رد و بدل شده را تنظیم کنید. در اینجا ، می توانیم از طبقه بندی خود که قبلاً با اعضای تیم توافق کرده بودیم استفاده کنیم یا از طبقه بندی موجود استفاده کنیم.

طبقه بندی سطح توسعه LOD که توسط BIM Forum ایجاد شده را توصیه می کنیم .

d. گاهی اوقات لازم است که نظرات اضافی اضافه شود که دقیق تر الزامات مربوط به محتوای مدل را مشخص می کند.

مرحله 4. طرف مسئول ایجاد اطلاعات مورد نیاز را تعیین کنید.


توصیه می شود از میانبرهای نظم و انضباط استفاده کنید تا کاربرگ خواناتر و آسان تر از آن استفاده شود. به عنوان مثال: A - معماران ، STR - مهندسان سازه ، C - پیمانکار و غیره

مرحله 5. محتوای مدل ایجاد شده را با الزامات مدل گیرنده مقایسه کنید.


پس از افزودن تمام داده های ذکر شده در بالا به صفحه کار ما ، تیم پروژه باید سند را بررسی کند تا اختلافات مورد نیاز اطلاعات را پیدا کند.

ممکن است شرایطی پیش بیاید که گیرنده مدل اطلاعات بیشتری نسبت به دریافت در یک مدل تألیفی داشته باشد.

در چنین مواردی باید اقدامات مقابله ای مناسب انجام شود. ما دو گزینه داریم:

1. نویسنده می تواند اطلاعات مورد نیاز را به مدل اضافه کند تا مطابق با الزامات گیرندگان باشد - اصطلاحاً تأیید اطلاعات.

2. گیرنده مدل مسئولیت افزودن اطلاعات اضافی لازم برای انجام فرآیند استفاده از BIM - اصطلاحاً راستی آزمایی طرف مسئول را بر عهده خواهد گرفت.


در زیر نمونه ای از برگه تبادل اطلاعات را مشاهده می کنید که برای پرونده قبلاً بررسی شده ایجاد شده است. از طبقه بندی Uniformat II استفاده می کند. برای ساده سازی مثال ، فقط چند عنصر از طبقه بندی انتخاب شده است.

در طی فرآیند Design Designing ، مدل های معماری ، ساختاری و HVAC ایجاد شد. پس از آن ، محتوای این فرآیند به فرآیندهای بعدی ، یعنی هماهنگی سه بعدی و شبیه سازی 4D ارائه می شود.

به مکانهایی که با رنگ قرمز مشخص شده اند توجه کنید. این جایی است که اختلاف بین آنچه نویسندگان مدل (معماران ، مهندسان سازه ، مهندسان HVAC) ایجاد کرده اند و آنچه گیرندگان لازم دارند (هماهنگ کننده BIM ، پیمانکار عمومی) ظاهر می شود.

منبع : www.bimcorner.com