نحوه قیمت گذاری پروژه های بیم را می دانید ؟ وزن دهی در قمیت ها به چه معنی است ؟ چگونه می توان گام به گام دریافت پول ، کار تحویل داد ؟

در جلسه پیش به اهمیت شناخت درست از کارفرما ، پیمانکار و یا مشاور پرداختیم و سپس یکی از روش ها تایین قیمت در پروژه های بیم را معرفی کردیم ، در این جلسه به ادامه تعاریف می پردازیم .

روش دوم دسته بندی ، وزن دهی بر اساس شرح خدمات است یعنی ابتدا باید یک جدول بر اساس ریز شرح خدمات ایجاد شده و سپس براساس آن قیمت هر مترمربع از شرح خدمات بیان گشته ، و در متراژ کل پروژه محاسبه گردد.

**یکی از بندهای مهم در این بخش ذکر محاسبه مساحت کل پروژه در پایان مدلسازی بیم و توسط تیم بیم می باشد.**

 

بخش مهم بعدی در قرار دادها شرح خدمات و وظایف طرفین قرار داد می باشد:

 

بخش اول تعهدات مشاور BIM:

مدلسازی سازی کلیه نقشه های سازه، معماری و تاسیسات مکانیکی و برقی پروژه..... در نرم افزار Autodesk Revit  مطابق با شرح ظایف

 

مشاور BIM موظف است نسبت به بررسی کلیه نقشه های سازه، معماری و مکانیکی اقدام نموده و کلیه نواقص، ابهامات، کسری های جزییات و هر گونه موردی که باعث ایجاد وقفه در کار مدلسازی می گردد را حداقل 15 روز قبل از زمان آغاز مدل سازه مطابق با برنامه زمان بندی، به کارفرما اعلام نموده و درخواست رفع ابهام نماید.

 

مشاور BIM ترسیم کننده نقشه ها در نرم افزار Revit  بوده که این ترسیم بر اساس نقشه های اولیه ارائه شده از سوی کارفرما می باشد، بنابر این هیچ گونه مسئولیتی در باب طراحی های انجام شده در هر سه بخش معماری، سازه و تاسیسات نداشته و یا عدم استانداردهای لازم و مشکلات در زمان بهره برداری پروژه را ندارد و مسئولیت با طراحان کارفرما می باشد.

 

                           مشاور BIM موظف است نسبت به حفظ  و عدم نشر اطلاعات پروژه که توسط کارفرما به ایشان داده میشود اهتمام بورزد و کلیه فایل های طراحی شده را فقط در اختیار کارفرما قرار دهد.

 

آنچه در جلسه آتی خواهیم داشت :  تعهدات کارفرما ، شرح خدمات مشاور ، مدت قرار داد و نمونه جدول وزن دهی ....