تفاوت تری دی مکس با رویت چیست ؟ کدام یک را انتخاب کنیم بهتر است ؟ آیا رویت کار تری دی مکس را هم می کند ؟ برای طراحی دکوراسیون داخلی رویت خوب است ؟ رویت آسانتر است یا تری دی مکس ؟ و ده ها سوال دیگر که در هنگام انتخاب نرم افزار در ذهن ما ایجاد می شود ....

 

همیشه این سوالات در در شروع یادگیری در ذهن مطرح می شود و پاسخ آن در ابتدا بستگی به هدف شما دارد ، اهداف اولین معیارهای انتخاب نرم افزار می باشند که ما باید آنها را به درستی شناسایی کنیم تا زمان بیهوده جهت یادگیری نرم افزاری نکنیم که ما را به هدف نمی رساند.

 

درسال های اخیر و با بیشتر شدن علاقه مندان به نرم افزار Autodesk Revit (رویت) بیشتر با نرم افزار Autodesk 3DS MAX (تری دی مکس ) مقایسه می شود و گاها تحلیل های اشتباه زیادی نیز از آن دیده می شود در ابتدا بررسی کوتاهی کنیم بر عملکرد هر دو نرم افزار:

نرم افزار Autodesk 3DS MAX (تری دی مکس ) در اصل محتوای خود برای ساخت انیمیشن طراحی و به بازار ارائه گردید و هم اکنون نیز در دنیا بخش اصلی استفاده از آن در همین راستا می باشد ، نرم افزار Autodesk 3DS MAX (تری دی مکس ) را می توان یک نرم افزار گرافیکی دانست که بر پایه شبیه سازی ، مدلسازی و رندرینگ بنا شده است و در ایران بیشتر از همه در راستای مدلسازی و طراحی ساختمانی چه طراحی نما و جداره های بیرونی و چه در طراحی دکوراسیون داخلی از آن استفاده می گردد ، این نرم افزار در ترسیمات مهندسی دقیق تقریبا عملکرد خوبی نداشته و طراحان آن زیاد به دنبال دقت های میلیمتری نبوده و نیستند و برای همین همواره برای مدلسازی های ساختمانی ما از نقشه های دو بعدی نرم افزارهای دیگر مانند Autodesk Autocad استفاده می نماییم تا این ضعف را جبران نماییم .

نقشه های دو بعدی وارد آن شده و سپس ارتفاع گرفته و سه بعدی می شوند ، در ادامه در فضای آن نورپردازی انجام شده و تمامی عناصر متریال های دقیق و با کیفیت بالا دریافت می کنند تا در نهایت به یک رندر با کیفیت بالا و تا حد امکان طبیعی برسیم که در این راستا از افزونه (پلاگین) های زیادی می توان استفاده نمود که قطعا پرطرفدارترین آنها VRay و Corona Renderer می باشند . پس تا اینجا می توانیم به این نتیجه برسیم که اگر با نقشه های دقیق سر و کار داریم و باید خروجی های فاز 2  و نقشه های شاپ کارگاهی ارائه دهیم ، انتخاب Autodesk 3DS MAX گزینه خوبی نمی باشد و از سوی دیگر اگر قصد طراحی هر گونه فضا و یا هر مبلمان خاصی را داریم بهترین گزینه موجود تری دی مکس می باشد.


ادامه دارد ....