تبادل اطلاعات در BEP نویسی


هنگام کار بر روی پروژه هایی که از روش BIM استفاده می کنند ، اغلب مشکلات و مقدار و کیفیت اطلاعاتی که به مدل های سه بعدی اضافه می شود ، بوجود می آیند. بیش از یک بار در موقعیت هایی قرار گرفته ایم که پنجره ها ، درها یا تیرها با دقت مدل شده در سطل زباله قرار می گیرند ، زیرا معماران نظر خود را در مورد طراحی تغییر دادند.

در چنین وضعیتی ، آیا تقصیر معماران بود که مفهوم طراحی قبلی را تغییر دادند؟ یا شاید تقصیر مهندسانی است که در چنین مراحل اولیه پروژه با جزئیات بیش از حد مدل را ایجاد کرده اند؟

در اینجا دادن پاسخ صریح دشوار است ، اما من مطمئن هستیم که علت مشکل فوق الذکر برنامه ریزی ضعیف چرخه عمر پروژه تبادل اطلاعات است.

هنگام ایجاد یک برنامه اجرای BIM ، ایجاد دستورالعمل هایی که مشخص می کند کدام عناصر مدل ، در سطح خاص از جزئیات ، باید مدل سازی و به سایر شرکت کنندگان پروژه تحویل داده شوند ، مهم است. با تشکر از چنین برنامه ریزی ، ما از ایجاد مدلهای اطلاعاتی BIM بیش از حد دقیق یا بسیار ضعیف جلوگیری خواهیم کرد ، بنابراین کمیت و کیفیت داده های ایجاد شده را به طور موثر کنترل می کنیم.

یک قدم به عقب ....

برای ایجاد یک برنامه مناسب تبادل اطلاعات ، ابتدا باید به نقشه کلی فرآیندهای BIM ، که در مقاله قبلی طراحی کردیم ، نگاهی بیندازیم (بررسی BEP - قسمت 3).

یکی از این نقشه ها را برای پروژه بیمارستان اسلو (تصویر زیر):

 

 

 

 

 

 

 

 

این نقشه از دو خط تشکیل شده است. ابتدا فرآیندهای مختلف استفاده از BIM را که به ترتیب زمانی مرتب شده اند نشان می دهد. مورد دوم نشانگر روشهای تبادل اطلاعات بین فرآیندها است. وظیفه ما این است که دقیقاً مشخص کنیم چه اطلاعات و عناصر مدل بین فرآیندهای داده شده رد و بدل می شوند.

تبادل اطلاعات بین فرآیندهای BIM


یایید بخشی از نقشه فرآیند را بررسی کنیم و بر روی یک تبادل اطلاعات تمرکز کنیم. در شکل زیر ، 3 فرآیند کاربرد BIM را می بینیم:

الف - طراحی نویسنده B: هماهنگی سه بعدی ، شبیه سازی C - 4D

اطلاعات بین این فرایندها در قالب یک مدل معماری ، ساختاری و HVAC رد و بدل می شود. نویسندگان مدل ها به ترتیب معمار ، مهندس سازه و مهندس HVAC هستند ، در حالی که دریافت کنندگان پیمانکار عمومی و هماهنگ کننده BIM هستند.

بعداً برای انجام هماهنگی سه بعدی چندرشته ای و ایجاد شبیه سازی 4 بعدی ، از مدلهای ایجاد شده در طی مراحل تألیف طراحی استفاده خواهد شد.

اگر مدل ها از عناصر مورد نیاز برای فرآیند بعدی برخوردار نباشند ، اطلاعات از دست رفته باید توسط طرف مسئول استفاده از BIM ایجاد شود.

در این موارد ، تیم پروژه تصمیم می گیرد که چه کسی باید این اطلاعات را تألیف کند و تعیین می کند چه زمانی آن را در فرآیند BIM قرار دهد.

در زیر روش ایجاد برگه مورد نیاز برای تبادل اطلاعات را ارائه می دهم. با استفاده از آن ، اعضای تیم و به ویژه نویسنده و گیرنده هر معامله تبادل اطلاعات ، دقیقاً از محتوای عناصر مدل رد و بدل شده مطلع خواهند شد.