چگونه BIM را پیاده سازی کنیم؟

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در سال های اخیر به یکی از مهم ترین ابزار برای معماران، مهندسان، پیمانکاران و سایر سرمایه گذاران پروژه تبدیل شده است. در واقع بیم روشی است که امکان همکاری دیجیتالی را فراهم می کند و کل چرخه عمر طراحی، برنامه ریزی، ساخت و بهره برداری را بر اساس ارتباط و هماهنگی بین  شرکت های بیم  از یک ساختمان را طراحی میکند.

 

 


ارتباط پروژه یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک پروژه ساختمانی است.

 

چرا ارتباط و هماهنگی اینقدر مهم است؟

این مشارکت در مورد چگونگی بهبود ارتباطات پروژه از طریق استفاده از BIM و اقدامات مشخصی برای دستیابی به این امر است. چرا ارتباط پروژه اینقدر مهم است؟ ارتباطات پروژه یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک پروژه ساختمانی است.  ارتباط خوب پروژه به این معنی است که همه افراد درگیر یک پروژه در یک صفحه باشند باشند، بدین شکل میتوان تغییرات و تصمیمات را براساس اطلاعات یکسان اتخاذ کرد و مشکلات و چالش ها را می توان به سرعت و به طور موثر حل کرد.
متأسفانه ارتباط های مهندسین در صنعت ساخت و ساز اغلب ناکافی، ناقص یا ناسازگار است. این اغلب منجر به تأخیر، افزایش هزینه ها و خطاهایی می شود که بر کیفیت و کارایی پروژه تأثیر می گذارد. بیم به عنوان راه حلی برای ارتباطات پروژه با فعال کردن همکاری دیجیتال کمکی به بهبود ارتباطات در پروژه ها می کند.  این روش به شرکت کهای مشاور بیم اجازه می دهد تا به طور دقیق و موثر کار کنند و ارتباط برقرار کنند. اگر همه افراد درگیر بدانند که باید در هر زمان چه انتظاری داشته باشند، پروژه ها طبق برنامه و بودجه باقی می مانند. و این تنها یکی از مزایای بی شمار است.

 

 

BIM همکاری بین بخش‌های مختلف را بهبود می‌بخشد، برای اینکه همه افراد درگیر می‌توانند به یک مدل مشترک دسترسی داشته باشند

 

چطور همکاری شرکت های مشاور را افزایش دهیم؟

BIM  همکاری بهبود یافته را بین بخش‌های مختلف امکان‌پذیر میکند، بخاطر اینکه همه مهندس های درگیر پروژه می‌توانند به یک مدل مشترک دسترسی داشته باشند که این پروژه را میتوانیم در یک سیستم سنترال(مرکزی) ذخیره کنیم. به همین دلیل است که میتوان تغییرات پروژه صورت آنی در پلتفرم داده به روز می شوند تا همه طرف ها همیشه به روز باشند.
در نتیجه، مشکلات و چالش ها با سرعت بیشتری شناسایی و حل می شوند که به اجرای کارآمدتر پروژه کمک می کند. این امر از خطاها و درگیری های احتمالی که می تواند ناشی از مغایرت در نقشه ها و مشخصات مختلف باشد جلوگیری می کند. ارتباطات بهبود یافته BIM امکان همکاری دیجیتالی را فراهم می کند و کل چرخه حیات را طراحی، برنامه ریزی، ساخت و ساز و بهره برداری از یک ساختمان را ترسیم می کند.

 

چه موقع نقش های بیم را باید تقسیم کنیم؟

به منظور اطمینان از در نظر گرفتن تمام الزامات و انتظارات، مهم است که همه سرمایه گذاران بیم مثل کارفرما پیمانکار و مهندسین پروژه در مراحل اولیه در فرآیند BIM شرکت کنند. در این مرحله جلسات منظم مبتنی بر مدل که شامل تقسیم واضح وظایف و رابط های تعریف شده است ضروری است. این هماهنگی را تضمین می کند و جریان اطلاعات را حفظ می کند بوسیله این استراتژی تقسیم کردین نقش های جدید BIMبه روند همکاری بین طرفین کمک زیادی میکند.

 

چطور خطاهای پروژه بیم را کاهش دهیم؟

با استفاده از BIM می توان تصاویر و شبیه سازی های با کیفیت بالا را در زمان کوتاه تری ایجاد کرد. این امر ارتباط با مشتریان را ارتقا می دهد و امکان ارزیابی ریسک بهتر و برنامه ریزی بهینه را فراهم می کند. امکان شبیه سازی و تجسم سناریوهای مختلف باعث می شود تا مشکلات احتمالی در مراحل اولیه شناسایی شده و تصمیمات مناسب اتخاذ شود. با این کار اجرای کارآمدتر پروژه ها حاصل می شود. اطمینان حاصل کنید که فرآیندهای ارتباطی مانند جلسات منظم یا استفاده از یک پلت فرم داده مرکزی به وضوح در برنامه اجرایی BIM (BEP) تعریف شده است و همه شرکت کنندگان مربوطه پروژه درگیر هستند.

 

چگونه BIM را پیاده سازی کنیم؟

پیاده سازی موفقیت آمیز BIM برای به دست آوردن حداکثر استفاده از آن بسیار مهم است. برای این کار، اقدامات متعددی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که همه طرف های درگیر بر یک مبنای مشترک هستند. آماده سازی همه جانبه، از جمله تعیین اهداف پروژه و مشارکت دادن همه ذینفعان در فرآیند، بسیار مهم است. علاوه بر ارتباطات واضح، مدیریت تغییر همراه با فرآیند نیز ضروری است، که تغییرات و نگرانی های افراد درگیر را برطرف می کند و اطمینان می دهد که همه برای تغییر آماده هستند. به این ترتیب، معرفی BIM می تواند با موفقیت پیاده سازی شود و همه افراد درگیر می توانند به طور موثر با یکدیگر همکاری کنند. پروژه های آزمایشی: پروژه هایی را برای نشان دادن نحوه عملکرد BIM در عمل شروع کنید. کارمندان یاد می گیرند که چگونه پروژه های BIM را سازماندهی کنند و همکاری را بهبود بخشند. این اعتماد به روش جدید کار را تقویت می کند.

 

نتیجه گیری

نتیجه استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) مزایای بسیاری را در بهینه سازی ارتباطات پروژه ارائه می دهد. استفاده از یک پلتفرم داده مرکزی و رایج امکان اجتناب از خطاهای ارتباطی، صرفه جویی در زمان و هزینه را فراهم می کند. کارایی و کیفیت کل پروژه افزایش می یابد. علاوه بر این، BIM با افزایش شفافیت و قابلیت ردیابی داده ها و فرآیندها، همکاری بین همه افراد درگیر را بهبود می بخشد. ریسک ها را می توان بهتر ارزیابی کرد و در زمان مناسب به حداقل رساند. این امر منجر به امنیت برنامه ریزی و اجرای بیشتر می شود. اتخاذ زودهنگام این روند می تواند برای به دست آوردن مزیت رقابتی و موفقیت بازار در دراز مدت حیاتی باشد.
اگر علاقمندین تا اطلاعات بیشتری را کسب کنید میتوانید از صفحه مقالات ما دیدن کنید.