مرحله اول :


در ابتدا برای شروع نقشه کشی فاز2 برای طراحی یک پروژه نیازمند سایت پلان و پلان موقعیت آن هستیم. پس از آماده سازی این دو مدرک باید درباره اقلیم ، استانداردها و ضوابط و قوانینی که برای کاربری ما مورد نیاز است به طور کامل مطالعه انجام دهیم.

سپس در مرحله بعد براساس نتايج مطالعات و تحليل سايت بايد شروع به طراحى نقشه به صورت فاز يك نماييم كه مدارك شامل پلان ، نما ، برش و لندسكيپ مى باشد.
پس از تأييد نهايى نقشه ها در مرحله فاز ١ وارد مرحله نهايى شده و شروع به طراحى جزئيات نقشه ها ، لايه بندى ها و نقشه هاى اجرايى مى كنيم كه جزئيات و نقشه ها شامل پلان كف سازى ، پلان بان ، پلان محوطه سازى و تيپ بندى درب و پنجره و ... مى باشد.

مرحله دوم :


در اين مرحله بايد پلان فاز يك را به پلان نقشه كشى فاز ٢ تبديل شود كه در ابتدا تطابق محل آكس هاي معمارى و سازه را انجام مى دهيم سپس بايد ستون هاى سازه اى را روى نقشه معمارى انتقال دهيم و در اين مرحله بايد اصلاحيه لازم برروى پلان معمارى و جابجايى ديوارها با توجه به ستون گذارى ها انجام شود.

در مرحله بعد وارد جزئيات عناصر و پياده سازى آن در نقشه ها مى پردازيم ؛ بطور مثال طبق جدول نازك كارى موجود بايد پلان بصورت جزء به جزء و دقيق تر ترسيم گردد
سئس به حزئيات درب ها و پنجره ها مى پردازيم، هركدام را در محل دقيق خود جايگذارى نموده و اطلاعاتى نظير ارتفاع درب و پنجره ، OKB پنجره و جزئياتى اين چنينى كه الزامى نيز هستند بايد در نقشه هايى جدا بصورت تگ گذارى شده آماده شود.

 

اکنون اگر به مبحث فاز دو و نرم افزار Revit علاقه مندید _ کلیک کنید

مرحله سوم :


در اين مرحله بايد نقشه ها كه شامل پلان ، برش ها ، ديتيل ها و ... اندازه گذارى شود و در نقشه هايى جدا ارائه گردد. سپس بايد جدول نازك كارى را مرتب سازى كنيم كه اين جدول شامل اطلاعاتى مانند كد هر فضا ، كاربرى هر فضا، اجزاى تشكيل دهنده هر فضا و شرح هر فضا را مى باشد.

نكات مهم:
نكته ١) نما و برش از اجزاى مهم و قابل توجه در نقشه كشى فاز ٢ مى باشد كه بايد آنها نيز به فازدو تبدیل شود و با جزئيات ترسيم شود.
نكته ٢) بزرگنمايى برخى فضاها نظير سرويس (در مسكونى) يا اگر فضاى خاصى در پروژه داريد و نياز به ارائه جزئيات بيشتر دارد.

نكته ٣) ارائه بزرگنمايى از ديوارها بصورت برش خورده جهت نمايش مصالح و جزئيات به كار رفته نيز فراموش نشود.

نكته ٤) ترسيم پلان بام با جزئيات فاز ٢ و همچنين مشخصى نمودن محل شيب ها ، آبرو ها و ...
نكته ٥) تهيه پلان كف سازى به تعداد طبقات و نشان دادن جزئيات كفسازى مانند لايه بندى ها، متريال ها و طرح و ...
نكته ٦) بايد حتماً در اين مرحله پلان محوطه (لندسكيپ) نيز تهيه شود و اگر زمين داراي ناهموارى و توپوگرافى است نقشه ى آن نيز تهيه شود. (تهيه نقشه توپوگرافى الزامى مى باشد)


آیا می دانید اتوکد یکی از نرم افزارهایی می باشد که هرکاربر جهت نقشه کشی می تواند از آن استفاده نمایید و از نرم افزارهای پایه رشته معماری بوده و یادگیری آن از ملزومات می باشد

آموزش اتوکد ویژه نقشه کشی در معماری _ کلیک کنید

آموزش رایگان دستورات مقدماتی اتوکد _ کلیک کنید

آموزش ساده و روان ترسیم برش در اتوکد _ کلیک کنید

مرحله نهایی :


در اين مرحله به جزئيات پله مى پردازيم و جزئيات كفسازى، زيرسازى و مصالح ديوار هاى اين بخش را تعيين مى كنيم و پس از جزئيات زيرسازى و نحوه اجراى نرده و جزئيات آن را مشخص مى سازيم.
در نهايت در اين مرحله مصالح را در نقشه ها با هاشور مناسب مشخص كرده و پلان اندازه گذارى نيز تكميل گردد و در نهايت كار نيز چك نهايى شده و نقشه های فاز2 اکنون نیز آماده می باشد.

مزایای نرم افزار رویت در نقشه کشی :


نرم افزار رویت یکی از نرم افزارهایی می باشد که در آن به راحتی میتوان دیتیل و اطلاعات را هنگام مدلسازی همراه هر قطعه وارد کرد،

برخی از مزایای نرم افزار رویت در ترسیم نقشه های فاز 2 در زیر بیان شده است:

_ ایجاد جزییات لایه بندی دیوارها از لحاظ مصالح و ضخامت بصورت فاز 2

_ ایجاد جزییات لایه بندی کف ها از لحاظ مصالح و ضخامت بصورت فاز 2

_ ترسیم همزمان دوبعدی و سه بعدی پلان

_ ایجاد برش های سه بعدی و تگ گذاری حرفه ای جهت ارائه بهتر جزییات هر بخش (مصالح دیوارها ، کاربری هرفضا

_ تگ گذاری اتوماتیک فقط با یک کلیک برای درب ها و پنجره های بکار رفته

_ خروجی متره و براورد دقیق از ترسیمات از همه موارد به صورت طبقه بندی شده

_ و خیلی کاربردهای حرفه ای و ویژه تر که باعث کاهش زمان ترسیمات هر پروژه می گردد و امروزه باتوجه به تکنولوژی BIM و نقش موثر نرم افزار رویت در آن از کاربرد این نرم افزارنباید غافل ماند ...


آیا می دانید BIM چیست ؟ _ کلیک کنید

آغاز مدلسازی یک پروژه به صورت صفر تا صد در رویت _ کلیک کنید