بعد چهارم BIM و انقلاب در پروژه های ساختمانی


4D BIM: چگونه می تواند انقلابی در پروژه های ساختمانی ایجاد کند

مدل های سه بعدی در بیشتر دهه های گذشته به ساخت و ساز و پروژه های مهندسی تبدیل شده اند. با این حال ، بسیاری از متخصصان صنعت و شرکت های پیشگام دریافته اند که ما نباید فقط به 3 بعد بسنده کنیم. در واقع ، بسیاری از کارشناسان در مورد حداکثر 8 بعد ، از جمله حجم (3D) ، زمان (4D) ، هزینه (5D) ، عملکرد (6D) ، پایداری (7D) و ایمنی (8D) صحبت می کنند. در این مقاله ما به مدلهای 4D BIM و شهرت بیشتر آنها در صنعت خواهیم پرداخت.

مدل های سه بعدی بخشی از گذشته است

BIM به لطف استراتژی دولت انگلیس به جریان اصلی تبدیل شده است. با این حال ، استانداردهای BIM درباره ابعاد مختلف موجود در مدل ها چیز زیادی نمی گویند. در حقیقت ، برای سالهای زیادی فکر می کردیم که مدل ها فقط می توانند 3 بعد داشته باشند. با افزایش سطح اطلاعاتی که مدل های BIM می توانند شامل شوند ، این "واقعیت" اکنون منسوخ شده است. بعد بعدی که به طور معمول به 3 بعد سنتی اضافه می شود ، زمان است - که به عنوان بعد چهارم شناخته می شود .

هر کسی که روی پروژه های ساختمانی یا مهندسی کار می کند می داند که زمان بسیار حیاتی است. همراه با هزینه و کیفیت ، زمان بخشی از مهمترین مجموعه نیازهای یک پروژه است. به همین دلیل ، زمان با افتخار به عنوان بعد چهارم در مدل های BIM به رسمیت شناخته شده است.

و یکی از این موارد فراداده که می توانیم آن را به مدل ها وصل کنیم زمان است ، بنابراین مدل های 4D BIM ایجاد می شود. در این مدل 4 بعدی می توان 2 نوع کاربرد را از هم تفکیک کرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مدل های 4D BIM با برنامه زمانی به عنوان فراداده پیوست می شوند

مدل های BIM از جمله اینها نه تنها شامل فراداده مربوطه برای هر دارایی مانند شرح ، ماده یا اندازه ، بلکه همچنین برنامه زمان بندی هستند. در اصل ، هنگامی که برنامه پروژه تدوین شد ، می توان آن را به مدل کلی و به مدلهای جداگانه پیوست. به این ترتیب ، می توانید برنامه را در مدل BIM بدون نیاز به ارجاع متقابل به یک فایل خارجی تجسم کنید.

شما همچنین می توانید عناصر خاص مدل را مانند لوله آب انتخاب کنید و مدل تمام اطلاعات زمانی مربوط به آن را به شما می گوید. به عنوان مثال ، این می تواند به شما بگوید که چه زمانی لوله قرار است در محل نصب شود و چه فعالیت یا مدل دیگری به این فعالیت بستگی دارد. در مدل های پیشرفته تر ، حتی ممکن است به شما بگوید چه زمانی باید لوله ها را سفارش دهید و چه زمانی باید لوله ها به محل برسند تا اطمینان حاصل شود که روی مسیر حیاتی تأثیر نمی گذارید.

تجسم 4D BIM

روش دیگر برای استفاده از بعد چهارم مدل ها ایجاد تجسم در یک بازه زمانی خاص است. این کاربرد خاص به لطف کاربردی که برای توالی ساخت دارد محبوبیت بیشتری پیدا می کند. با استفاده از مدل BIM ، می توان از ابزارهای نرم افزاری برای ایجاد انیمیشن در زمان واقعی استفاده کرد. به عنوان مثال ، برای نشان دادن چگونگی ساخت یک ساختمان از پایه های آن تا سقف.

در صورت استفاده صحیح ، مدل 4D BIM صرفاً یک فیلم زیبا از توالی ساخت نیست. بلکه ابزاری برای ارزیابی و ارزیابی روش های ساخت ، توالی ها ، خطرات ، مناسب بودن گیاهان و محل های ذخیره سازی و غیره می شود.

در ادامه مثال ساختمان ، تجسم 4D BIM می تواند محل و تجهیزات مختلف را برای هر عملیات نشان دهد ، و خطرات احتمالی را برای اپراتورها یا مردم برجسته می کند. همچنین می تواند خطرات مرتبط با درگیری مکان های ذخیره سازی با جابجایی کارگران یا مناطق خروج از گیاه را برجسته کند.

مزایای 4D BIM

اگرچه تولید مدل های 4 بعدی در مقایسه با 3D سنتی زمان بیشتری می برد ، اما تجربه نشان می دهد ارزش تلاش دارد. برخی از مزایای اصلی استفاده از مدل های 4D BIM عبارتند از:

_ بدون نیاز به مراجعه به پرونده های خارجی ، به اطلاعات مربوط به زمان در مدل دسترسی پیدا کنید.

_ برای درک بهتر کار و خطرات موجود ، از تجسم 4D BIM به عنوان یک ابزار ارتباطی برای تیم های سایت استفاده کنید.

_ خطرات مرتبط با عناصر وابسته به زمان ، مانند تحویل مواد یا گیاه در حال حرکت را ارزیابی و از بین ببرید.

_ ارتباط و همکاری را به عنوان یک تیم واحد بهبود بخشید و برنامه ریزان را به بقیه تیم پروژه نزدیک کنید.

_ امکان صادرات برنامه و تجسم برای به اشتراک گذاشتن با سایر ذینفعان در مقاطع زمانی مربوطه.

منبع : www.globalcad.co.uk